WTC Transport Hub – New York (USA)

The following are crude notes and links I have gathered during my research. The information may be in various languages and is being updated during the research process until a full article is written. 

Begrootte kosten: 2 miljard USD

Kosten: 4 miljard dollar

De bouw van dit project zou 4 jaar duren, uiteindelijk werden het er 10. En het gebouw is nog steeds niet af. Geplande opening: eind 2015.

http://cityroom.blogs.nytimes.com/2012/07/10/world-trade-center-transportation-hub-assumes-its-sinuous-form/

Kritiek op zijn project in New York is anders dan de kritiek die hij in Spanjke krijgt: in Spanje wordt calatrava enkel bekritiseerd vanwege zijn hoge kosten en kostenoverschreidingen. Deze keer gaat de kritiek echter over zijn ontwerp zelf: dat is namelijk onpraktisch.

a crítica más común y generalizada a la obra de Calatrava fue recogida por el diario estadounidense The New York Times en 2009.

http://www.nytimes.com/2009/05/11/arts/design/11calatrava.html?_r=2&ref=arts&

In tegenstelling tot Spanje vond men het in de VS wel een probleem dat Calatrava zijn budget overschreed. Uiteindelijk werd het project in het geheim uitgewerkt door de Port Authority of New York and New Jersey om zo verdere publieke inmenging en opschudding te voorkomen.

the project’s fatal flaw: the striking incongruity between the extravagance of the architecture and the limited purpose it serves. The result is a monument to the creative ego that celebrates Mr. Calatrava’s engineering prowess but little else.

In a traditional vaulted roof the two sides press in toward the central spine, which helps support them. Mr. Calatrava’s mechanical roof would open along this spine — with its wings moving up and down — and when it did, the entire structure would seem to be defying gravity.

In eerste instantie was hnet de bedoeling dat het dak zou openen wanneer de weersomstandigheden dit zouden toelaten. Inmiddels is dat streven bijgesteld en is de bedoeling dat het dak elk jaar op 11 september geopend wordt naar de blauwe lucht als eerbetoon aan de geniale architect Calatrava, correctie: als eerbetoon aan de slachtoffers van de aanslagen op het World Tade Center in 2011.

Probleem is vooral dat het ontwerp niet functioneel is: Calatrava wil een grote hal maken, terwijl die hal voor het station volkomen overbodig is. In een tweede versie van het ontwerp probeerde Calatrava toch enig nut te geven aan zijn hal door er ruimte voor winkelgalerijen in te maken. Hij schrapte de directe in en uitgang van van de perrons van de PATH treinen naar de straat, in plaats daarvan moeten reizigers eerst de grote hal in en langs een groot aantal winkels voordat ze bij de uitgang komen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s